El Grup Municipal incorpora diverses propostes a les Ordenances Fiscals i a l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions

L’Ajuntament de Lleida ha donat llum verda a l’aprovació provisional de les ordenances fiscals de l’any 2025 i a l’aprovació inicial del projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions i del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible. Junts ha donat suport als expedients després d’incorporar-hi diverses propostes.

La portaveu de Junts, Violant Cervera, ha incidit en la necessitat de millorar molts dels serveis de la ciutat, especialment el de la recollida de residus. Durant la seva intervenció, ha lamentat “les deficiències que té l’actual contracte d’escombraries, que data de l’any 2006, quan la població i l’extensió de la ciutat era molt inferior a l’actual”. 

Cervera també ha retret a la resta de grups de l’oposició que apostin ara per reduir l’IBI, “quan tot just fa un any, quan Junts vam aconseguir aprovar unes ordenances amb una reducció de l’IBI del 2%, la resta de grups de l’oposició hi van votar en contra”. També ha recordat que “mai cap grup municipal, des de govern ni oposició, havia proposat eliminar la distribució de la taxa segons les categories de carrers”, un criteri que ara es descartarà a proposta de Junts.

En aquest sentit, Cervera apunta que han treballat per “posar ordre a la taxa amb un repartiment proporcional, tenint en compte la transitorietat d’aquesta mesura, fins que la taxa es pugui aplicar segons el padró”. La portaveu també referma l’aposta del grup municipal “per la millora del servei i pel retorn del rebut segons el reciclatge”.

Al seu torn, la regidora Neus Caufapé ha destacat les principals aportacions de Junts a les Ordenances Fiscals que han de regir durant l’any 2025.

En primer lloc, ha destacat la congelació de l’IBI, tot recordant la rebaixa del 2% que Junts va aconseguir l’any passat i que va permetre que Lleida passés de ser la segona a la setena ciutat de tot l’Estat amb aquest impost més elevat. “Sempre hem defensat la reducció de la pressió fiscal sobre els ciutadans i volíem evitar una pujada important derivada de l’augment de l’IPC”, apunta Caufapé, tot detallant que l’increment de l’IBI que s’ha confirmat en altres ciutats, com el 12% a Reus i el 10% a Girona.

En segon lloc, Caufapé ha remarcat l’eliminació del sistema actual de distribució de taxes per carrers, “ja que no té cap sentit que un veí pagui més o menys per residir en una zona determinada”. En el seu lloc, i davant la impossibilitat tècnica d’aplicar actualment la fórmula del padró, “vam proposar establir una tarifa fixa (75% del total) i una de variable (25%), basada en la superfície de l’habitatge, amb tres franges. La regidora també apunta que diversos informes sobre taxes de residus conclouen que la combinació de dos variables (nombre d’habitants + superfície) és la fórmula que millor equilibra els inconvenients de qualsevol dels models.

En tercer lloc, sobre la taxa per la recollida de residus derivats de l’activitat econòmica, Caufapé ha explicat que “tant l’Institut Cerdà com l’Agència Catalana de Residus coincideixen que aquests residus representen un 35% de les escombraries en l’àmbit municipal, 10 punts per damunt de la ponderació actual a la nostra ciutat”. Per això, considera que “és evident que aquí també cal exercir la responsabilitat d’ajustar aquests percentatges cap a una distribució més justa i equilibrada, de tal manera que no es perjudiqui el teixit econòmic de la ciutat, alhora que fem justícia als ciutadans”.

Finalment, la regidora ha detallat la proposta de Junts en relació a la taxa per l’estacionament de vehicles en via pública. “Vam proposar mesures que no només milloren la pressió fiscal dels lleidatans, sinó que també beneficiïn la mobilitat, facilitin la vida als ciutadans i contribueixin a la sostenibilitat, amb la imminent aplicació de la Zona de Baixes Emissions”. Concretament, s’hi apliquen les següents modificacions:

Canvis de zona blava a zona verda en els perímetres del centre de la ciutat, facilitant que els usuaris s’apropin el més possible.

L’augment del límit horari d’aparcament en zona verda, passant de les 4 hores actuals a 5 hores, coincident amb l’horari laboral. 

Així mateix, vam demanar la creació d’una tarja d’abonament de 45 euros al mes per aquells vehicles que paguen l’impost de circulació a Lleida. Aquesta mesura serà especialment útil per a residents de barris perifèrics que no tenen servei de bus o que les freqüències son molt baixes, permetent-los aparcar en zona verda de manera il·limitada per una tarifa plana.

Per la seva part, el regidor David Melé ha intervingut en el debat sobre l’aprovació inicial del projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions i del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible. “Som molt conscients del moment cruïlla que viu la nostra ciutat, la importància del seu model comercial, el desenvolupament econòmic, el sòl industrial, el model de recollida, la gestió de residus, la seguretat, el civisme… Junts per Catalunya Lleida i les seves regidores i regidors hem decidit formar part activa en tots aquests projectes, assumint riscos, però amb la responsabilitat de voler incidir en les decisions estratègiques de la Lleida que somiem i que canviaran la forma d’entendre, veure i viure la nostra ciutat.”, ha destacat Melé.

Comparteix!