Violant Cervera reivindica la necessitat d’adaptar la ciutat al Codi d’Accessibilitat de Catalunya i insta l’Ajuntament a presentar, quan abans millor, el Pla d’Accessibilitat
Junts demanarà que els pressupostos de la Paeria del 2025 incorporin una partida (específica dins dels pressupost de Serveis Urbans) de millora de l’accessibilitat dels carrers de la ciutat de Lleida. El grup municipal també insta l’Ajuntament de Lleida a presentar, quan abans millor, el Pla d’Accessibilitat de la ciutat amb un calendari de les actuacions necessàries en aquesta matèria, per complir el que disposa la Llei 13/2014, del 30 d’octubre, d’accessibilitat.
La Llei determina en la seva Disposició Addicional Primera que les administracions públiques tenen 3 anys, des de l’entrada en vigor del reglament que desplega la llei i que va ser aprovat al novembre del 2023, per poder revisar els plans d’accessibilitat vigents adaptats a la normativa. També afegeix que el termini d’execució dels plans d’accessibilitat per als municipis de més de 50.000 habitants és de 8 anys.
La portaveu de Junts, Violant Cervera, apunta que “molts carrers de Lleida presenten deficiències que dificulten o impossibiliten la circulació segura per a les persones amb mobilitat reduïda”. “Quan tens mobilitat reduïda, la percepció de la ciutat canvia i circular-hi esdevé un repte quotidià”, apunta Cervera. Per això, insisteix en l’obligatorietat, segons diu la Llei, de “garantir que les vies públiques, places i altres espais urbans de Lleida siguin inclusius i accessibles per a tothom, reforçant així l’autonomia personal i millorant la qualitat de vida dels veïns i veïnes de la ciutat”.
Concretament, la Llei 13/2014, del 30 d’octubre, d’accessibilitat, en la Disposició addicional Primera en relació als Plans d’accessibilitat, concreta els següents punts:
1. Les administracions públiques han de revisar els plans d’accessibilitat vigents en el moment de l’entrada en vigor d’aquesta llei per a adequar-ne el contingut a les disposicions de la Llei en el termini de tres anys des de l’entrada en vigor del reglament que la desplegui. Aquesta revisió no obsta perquè s’executin les actuacions determinades pels plans vigents.
2. Les administracions públiques que en el moment de l’entrada en vigor d’aquesta llei no disposin de pla d’accessibilitat l’han d’elaborar en un termini de tres anys des de l’entrada en vigor del reglament que la desplegui.
3. Els ens locals han d’executar els plans d’accessibilitat en els terminis següents, a comptar de l’entrada en vigor del reglament de desplegament d’aquesta llei:
a) Vuit anys, els municipis de més de cinquanta mil habitants.
b) Dotze anys, els municipis d’entre vint mil i cinquanta mil habitants.
c) Quinze anys, els municipis de menys de vint mil habitants.